A kezelésről…

Miért fontos az alváz- és üregvédelem kezelés?

 

Az  alváz- és üregvédelem a rozsdásodási folyamatot hivatott lelassítani vagy megelőzni! Köztudott tény, hogy a legtöbb jármű vázszerkezete 90%-ban vasanyagból készül, legyen az személyautó, teherautó, kisbusz, lakókocsi vagy utánfutó, minden jármű életében előbb vagy utóbb megjelennek a korrózió hatására, az először még kis rozsda foltocskában mutatkozó kellemetlenségek, majd idővel megindul egy átrozsdásodási folyamat. A fém elkorrodálása egy természetes folyamata az anyagnak, ennek a folyamatnak fokozottan ki vannak téve a mindennapi életben használt járművek. A rozsdásodást előidézi, vagy legalábbis meggyorsítja ha az autó karosszériáján valamilyen mechanikai sérülés keletkezik, mint például a kavicsfelverődés, vagy parkolás közben az útpadka okozta kisebb felületi sérülések, a gallyak és ágak okozta karcolások, illetve csapadékos időben a magas nedves fű is meghatározó tényező. A problémát tovább rontja, hogy a téli időszakban a utak sózásakor keletkező, sós-latyakos víz a vázszerkezetet megmarja, az amúgy is csapadékos időjárás pedig beindítja a folyamatot.

Ha az autó alvázán mélyebb rozsda foltok jelennek meg vagy esetleg átlyukadások, azt egyre nehezebb lesz kilakatolni, illetve sok esetben előfordul, hogy már javítani sem lehet mert nincs egy ép felület amihez hegeszteni lehetne. Előfordul, hogy az autón egyik pillanatról a másikra jelennek meg egyre nagyobb rozsda felületek, úgy hogy korábban nem tapasztaltunk az alvázon eloxidált részeket. Ennek oka, hogy az autó belülről kezd el kifelé rozsdásodni. A hőmérséklet ingadozás hatására az üregekben lévő pára lecsapódás vagy a beszivárgott esővíz és egyéb más külső tényezők okán az üregekben egy rozsdásodási folyamat indul meg szinte észrevehetetlenűl, hiszen az üregekbe, nehezen hozzáférhető résekbe, átlapolások közötti hézagokba, valamint a küszöbök belsejébe nem látunk bele, így a problémára már csak akkor derül fény amikor a rozsda már átette magát a felületen. Idősebb autóknál nem ritka, hogy ezek a problémák a jármű élettartamának a végéhez vezetnek.

Utólag visszagondolva bizony rájövünk, hogy tehettünk volna ellene, meg tudtuk volna előzni, vagy legalábbis lassítani a folyamatot egy alvázvédelem és üregvédelem kezeléssel! Az alváz és üregvédő szerek, inhibridáló anyagot tartalmaznak, így hatékonyan fel tudják venni a harcot a korrózió ellen! A kezelés után is ajánlott évente egyszer ellenőrizni a jármű alvázának az állapotát. Ha sérült a bevonat ott minél előbbi újrakezelés javasolt a felületen. (Javítási munkálatok után, sérülés esetében, valamint ha leért az autó alja valahol szintén javasolt az alvázvédő és üregvédő anyagokkal újrakezelni a felületet!

 

Az alvázvédelem és üregvédelem kezelés munkafolyamatai:

kezelés 3-4 napot vesz igénybe, mivel az egyes munkafolyamatok között száradási időt kell biztosítani az anyagoknak, azaz az alvázmosás után, a rozsda passziválás után és a kezelések között is ajánlott száradási időt hagyni, hogy ne oldják meg egymást a felhordott anyagok.    

Az alváz és üregvédelem kezelés menete:

  • A kerékjárati dobbetétek, a kerekek, valamint a takaró és védő burkolatok leszerelésre kerülnek. A nehezen elérhető részeket is szabaddá tesszük
  • Magasnyomású zsírtalanító tisztítás veszi kezdetét lúgos mosószerrel. A tisztítást 100-150 atmoszféra nyomással végezzük, az extra magasnyomással a lemáló-lepergő laza rozsda lehullik a felületről, már a tisztítási munkálatok alatt.
  • A tisztítás után az autó körbetakarása következik, az esetleges alvázvédő és üregvédő ködképződés miatt, illetve a fékek letakarásra kerülnek.
  • Előkezelés: Savazással lemaratjuk a felületi rozsda foltokat és passziváljuk a felületet. (Durvább és/vagy mélyebb  rozsdánál rozsda leverés és lecsiszolás is) Rozsda passziváló termékek: Ferropassit vagy Korant
  • Üregvédő kezelés – az üregekbe a gyári furatokon keresztül szondákat vezetünk be, melyen keresztül befújjuk az üregek belsejét. A nehezen elérhető helyeket finom porlasztással fedjük. A munkafolyamatok végén a kezelő nyílások lezárásra kerülnek műanyag dugókkal. (ajtók üregei, motortér üregei, csomagtér üregei, oszlopok, küszöbök, alváz üregei stb. kompletten)
  • Alvázvédő kezelés – a különböző alvázvédő anyagokat alvázvédő pisztollyal porlasztva hordjuk fel a felületre. Több féle szórófejet használunk, hogy a finomabb és durvább porlasztással a nehezen elérhető részeket is befedjük. (padlólemezek, váznyúlványok, segédalváz keret, küszöbök, kerékjárati doblemezek, hossztartó és kereszttartó merevítők stb. kompletten)
  • A kezelés végeztével visszaszerelésre kerülnek a kerékjárati dobbetétek, valamint a védő és takaró burkolatok.

 

Alvázvédő és üregvédő anyagok / Választható kezelések

HAGYOMÁNYOS KEZELÉS – DINITROL TERMÉKEKKEL 

A hagyományos alváz és üregvédelem kezelés alkalmával a Svéd gyártmányú Dinitrol termékeket alkalmazzuk. Ez a típusú alvázvédő bevonat ellenálló réteget képez az autó alvázán. A korrózióvédelmen túl, kőfelverődés elleni védelmet is biztosít az alváznak, valamint víztaszító vízlepergető hatással rendelkezik. A kezelést a felszini-felületi rozsdaréteg eltávolításával kezdjük, majd passziváljuk a felületet, hogy a vas anyagban a korróziós folyamatok ne terjeszkedjenek az alvázvédő anyag alatt. Mély, előrehaladott korrózió esetén egyéb rozsdátlanítási munkálatok is szükségesek lehetnek a felületen! Eztán alvázvédő pisztollyal porlasztással fújjuk a felületre az alvázvédő anyagot, majd végül az üregekbe szondák segítségével juttatjuk el a megfelelő helyre az üregvédő viaszt különböző szórófejek segítségével. Az alvázat befedve nem ad lehetőséget a víz és az oxigén bejutásának, ami az oxidációs folyamatot beindítaná.

A kezelés alatt különböző szórófejekkel dolgozunk, és különböző erőssíéggel hordjuk fel a felületre az anyagot. Az egyes részeket finom porlasztással fedünk, más részeken pedig durvább porlasztással hordjuk fel a bevonatot a felületre.

A Dinitrol alvázvédő bevonat egy rugalmas, viaszos réteget biztosít a felületen, ami félkemény, gumi szerű állapotában ellenáll az időjárási viszontagságoknak. A Dinitrol típusú alvázvédő anyagok oldószerrel vannak lágyítva. Az oldószer az évek múlásával fokozatosan távozik az anyagból, ennek hatására a bevonat kiszárad, kikeményedik, majd térképesen felrepedezik és lehámlik a felületről. A kezelést követően 6-7 év elteltével célszerű megismételni az alváz- és üregvédelem kezelést. A Dinitrol alvázvédő anyaga gumi-bitumen-viasz bázisú keverék. Jó tapadással és kúszó (hézagkitöltő) képességgel rendelkezik.

Ezt a kezelést javasoljuk amennyiben az autó gyakran közlekedik földúton vagy murvás úton, ahol gyakori lehet a kőfelverődés az alvázon, illetve a terephasználatban lévő autók esetében. A kőfelverődések mindenképpen tudják koptatni a bevonatot, ezeknek a külső hatásoknak a hagyományos alvázvédő anyagok jobban ellenállnak, mint a speciális (jobb minőségű) korróziógátló anyagok.
Igény esetén lehet kérni kombinált kezelést, azaz hagyományos alvázvédelmet, speciális üregvédelemmel. Ennek a feláráról érdeklődjön a kollégánktól.

Az alváz- és üregvédelem kezelést követő pár napban vagy 1-2 hétben elképzelhető, hogy némi kellemetlen szagot érezni lehet majd az autóban. Ez az alvázvédő és üregvédő anyagok enyhe oldószer tartalmának köszönhető, aminek kell egy kis idő mire teljesen kiszellőzik az üregekből is.

 

 

SPECIÁLIS KEZELÉS – MIKE-SANDERS ÉS BISKOR TERMÉKEKKEL 

Ez a kezelés méltán nevezhető prémium kategóriának! Itt a német gyártmányú alváz és üregvédő anyagokkal dolgozunk, ezek a Mike-Sanders és a Biskor féle termékek, melyek kifejezetten nagy értékű autókra és veterán autókra lettek kifejlesztve, az autó értékének megörzése céljából a legmagasabb színvonalú technológia alkalmazásával. Ezen alvázvédő anyagok és a hozzá tartozó speciális eljárás világszerte híres. Teszt győztes és díjnyertes anyagok a korrózió védő anyagok között is. Ezen felül különféle minőségi tanúsítvány is bizonyítja kiemelkedő hatását. Anyagát tekintve egy sűrű zsír alapú hőre lágyuló védőréteget képez. Teljesen oldószer mentes anyagról van szó, így az idő múlásával nem keményedik fel, nem repedezik meg, és nem vékonyodik el a bevonat. A kezelést követően nincs enyhe kellemetlen szag az autó utasterében az oldószertartalomtól. 

Gumi szerű ruganyos (enyhén ragacsos) réteget képez a felületen ami víztaszító és vízlepergető hatással rendelkezik. 

A Mike-Sanders és Biskor féle anyagok ellenállnak a szélsőséges időjárási körülményeknek is. Évek elteltével is aktívan fejti ki a hatását, a fémfelület a kezelést követően nem érintkezik vízzel és oxigénnel. Így a rozsdásodási folymat nem tud beindulni a fém szerkezebében. Magas kúszóképességének és önterülő hatásának köszönhetően, a legszűkebb hézagokba, résekbe, ponthegesztések közé, átlapolások és lemezek közé is beférkőzik, így olyan helyekre is eljut az anyag ahová fizikailag képtelenség lenne anyagot bejuttatni.

Az anyag specialitása, hogy 100 °C-ra hevítve forrón kell felhordani a felületre, hőálló alvázvédő pisztollyal és szondákkal. A végső halmazállapotát a felületen veszi fel miközben kihül gumiszerű enyhén ragacsos és ruganyos védőréteget képezve mind az üregekben, mind pedig az alvázon. Az anyag a vizet és oxigént kiszorítja a felületről, oxidáció ezáltal nem tud végbe menni. Az anyag spaciális hőre lágyuló tulajdonsága évek múltán is megmarad. Pl. a nyári napsütés hatására is fel tud lágyulni az anyag, ezzel újra és újra helyezkedik kitölti az üregeket, hézagokat, igazodik a karosszéria mozgásához és a keletkező sérülésekbe is bekúszik és vastag réteget képez benne. Pl.: a kezelést követően több évvel is ha a járdán parkol az autó napsütésben meglágyul az anyag és követi a vázszerkezet elmozdulásait, átszivárog a pont hegesztések mentén. Újra és újra aktívan fejti ki az oxidáció elleni hatását.

Beépül a fém szerkezetébe. Nem csupán védőréteget képez a rozsda ellen, hanem passziválja is a korábbi korrodált felületet a védőréteg alatt. A laza rozsda eltávolítása után azonnal kezelhető a felület, az anyag önmagában is rozsdapassziváló hatással rendelkezik. (Ellenben a mély korrózió esetében szükséges lehet az alváz erősebb passziválása és egyéb rozsdátlanítási munkálatok is.)

A kezelést nem szükséges bizonyos időközönként megismételni, csupán ellenőrizni. Ahol sérült a bevonat az alvázon külső hatások miatt ott minél hamarabb javítani kell az alvázvédő réteget, hogy ne induljanak be a korróziós folyamaok. Ajánlott a védőréteg pótlása vagy javítása: karosszéria elem cserénél, javítási munkálatok után ahol az alváz megbontásra került, illetve kisebb sérülések esetében is (pl.: ha az autó alja leért valahol).

Ezt a típusú kezelést javasoljuk ha az autó főleg városi használatban van, és csak ritkán közlekedik földúton vagy murvás úton.

Az alváz- és üregvédelem kezelést követően az első nyári melegebb napokban visszalágyúl az anyag és újrahelyezkedik. Jellemzően ilyenkor indul meg egy természetese kicsöpögés az üregekből, ami abból adódik, hogy az a többlet anyag ami már nem tud hova terjeszkedni az alvázon és az üregekben, az kicsöpög. Az anyagfeleslegnek ki kell jutnia az üregekből, ez egy természetes folyamat az önterülő hatású anyagoknál. A karosszériáról az esetleges kisebb megfolyásokat forró vizes ronggyal le lehet törölni.